Літаки
Творіння авіаційного генія Антонова: від “кукурузника” до “Мрії”
Під керівництвом Олега Антонова було розроблено 22 типи літаків і 52 типи планерів.
Захоплюватися літаками Олег Костянтинович почав ще з дитинства. З любов’ю до авіації Антонов і пов’язав своє життя, в результаті чого світ отримав 22 типи літаків і 52 типи планерів. Свій перший літальний апарат під назвою “Голуб” він сконструював у віці 18 років і відправився з ним на конкурс до Криму. Будучи студентом і шукаючи підробітку, Антонов виготовляв моделі, які використовувалися при зйомках науково-популярних фільмів, виконував креслення, малюнки.
Він був тричі одружений, став батьком чотирьох дітей. Що цікаво: у всіх іменах дітей і назвах літаків Антонова є поєднання букв “АН”: Ролан, Анна, Олена, Андрій, “Антей”, “Руслан”.
Олег Антонов також писав картини, сам говорив, що в будь-якому випадку став би або авіаконструктором, або художником. Однією з його робіт є полотно під назвою “Катастрофа”, де зображена злітно-посадкова смуга, в кінці якої видно гору уламків літака, а на передньому плані шматок дюралю із заклепковим швом і у нього – витончена жіноча туфелька.
Першою роботою авіаконструктора, про яку дізнався весь світ, є багатоцільовий літак АН-2, відомий в народі, як “кукурузник”. На його виготовлення пішов рік, незамінну в господарстві машину, несподівано для автора, відразу полюбили, так як на ньому можна було перевозити пасажирів, вантаж і обробляти поля. Побачивши вперше АН-2, Микита Хрущов сказав: “Так ця бабця може сісти навіть мені на капелюх!”, Після чого запропонував Антонову і його команді переїхати до Києва.
Спільним проектом Антонова і його другої дружини Єлизавети Шахатуні став “літаючий танк” А-40, який радянська влада експлуатувала у воєнні роки. Літальний апарат створений на базі танка Т-60. Спочатку літак був запропонований як підтримка для партизанів. Робота над планером велася з грудня 1941 року по лютий 1943 року, коли танк зняли з виробництва. Був виготовлений у квітні 1942 року в місті Тюмені в єдиному екземплярі. Льотні випробування проходили під Москвою з 7 серпня по 2 вересня 1942 року.
Військово-транспортний літак АН-8 призначений для перевезення різних вантажів, посадкового та парашутного десантування повітряно-десантних військ з наданою їм технікою і озброєнням, а також для перевезення поранених. У 1997 році експлуатація літака вже була заборонена, в 2004 році концерн Антонова відмовився від будь-якої відповідальності за стан літаків, проте в січні 2005 року літак цього типу зазнав аварії в Конго.
Згодом Антонов взявся за розробку пасажирського літака АН-10. Літак виконував рейси в різних напрямках, швидко отримав популярність також доступністю ціни на перевезення. Переломною подією в виготовленні та експлуатації АН-10 стала авіакатастрофа у Харкові, за участю одного з таких літаків, в якій загинули 122 людини. Антонов важко переживав трагедію, зарікся, що не будуватиме великих пасажирських літаків.
Тактичний військово-транспортний літак АН-12 був виготовлений в 1242 примірниках в Радянському Союзі. Також випускали моделі в Китаї, однак без ліцензії. Деякі машини використовують до сих пір. Призначений для посадкового та парашутного десантування особового складу повітряно-десантних військ та різноманітних військових вантажів, а також для перевезення поранених і великогабаритних вантажів.
Ще одним відомим творінням Антонова є турбогвинтовий, широкофюзеляжний, транспортний літак АН-22 “Антей”, який встановив 41 світовий авіаційний рекорд. Серійне виробництво Ан-22 було організовано на Ташкентському авіазаводі. Перші «Антеї» стали надходити у ВПС у січні 1969 року. Виробництво літака тривало до січня 1976 року. З листопада 1965 року по січень 1976 було випущено 66 «Антеїв», з них 22 — у варіанті АН-22А.
Військово-транспортний багатоцільовий літак АН-32 може експлуатуватися в різних кліматичних умовах, в тому числі в умовах жаркого клімату (до 50°C) і на високогірних аеродромах (до 4500м). Основне призначення даного літака — перевезення вантажів на лініях малої та середньої протяжності. Також його можна використовувати для перевезення людей, парашутного десантування людей і платформ з вантажами, а також в санітарному варіанті для перевезення поранених. Літак має високу маневреність при польотах на гірські аеродроми зі складними підходами.
Знаменитий АН-124 “Руслан” є найбільшим серійним вантажним літаком у світі, а до появи АН-225 “Мрія” був найбільшим літаком. Всього було побудовано 55 літаків. У 1985 році на літаку АН-124 “Руслан” було встановлено 21 рекорд світу, в тому числі з вантажопідйомності (171219 кг на висоту 10750м), а 6 травня 1987 був встановлений світовий рекорд дальності перельоту замкнутим маршрутом.
Результатом розробок Олега Антонова стало виробництво найбільшого літака в світі АН-225 “Мрія”. У листопаді 2004 року Міжнародна авіаційна федерація внесла АН-225 в Книгу рекордів Гіннесса за його 240 рекордів. У світі існує всього одна “Мрія”, про плани завершити другий літак в 2017 році в держпідприємстві розповіли в минулому році. Також ДП “Антонов” планує запустити серійне виробництво Ан-225.
Загалом, під керівництвом Олега Антонова були розроблені транспортні літаки Ан-8, Ан-12, Ан-22, Ан-26, Ан-32, Ан-72, Ан-124, багатоцільові літаки АН-2, АН-14, АН -28, здатні базуватися на непідготовлених смугах довжиною до 550 метрів. КБ Антонова подарувало і пасажирські літаки АН-10, АН-24, суцільнометалеві планери А-11, А-13, А-15, мотопланер АН-13 і дельтаплани “Славутич”.
Олег Антонов – важливий персонаж як у вітчизняній, так і світовій авіації, який був відданий літакам і творив для безпеки і мирного неба. Антонов – яскравий приклад того, які результати може привести велика любов до своєї праці і великий талант.